Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Bingo Mondial
Rollenspel over de ongelijke verdeling van macht en middelen.
In Bingo Mondial kruipen de spelers in de huid van verschillende personages die verschillende achtergronden en kenmerken hebben. Tijdens het spel leren de spelers met behulp van een grote …
tot
Nascholing of activiteit -
Museum van de Nationale Bank van België: Bezoek met gids
Het museum verwelkomt studenten met een rondleiding die is aangepast aan hun opleiding. Een museumgids maakt er, in het Nederlands, Frans of Engels, een zo interactief mogelijke rondleiding van. Bij de reservering kiest de leerkracht …
tot
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
Onderzoeksjournalist, onze samenleving en haar uitdagingen: Workshop
Deze workshop biedt de leerlingen de mogelijkheid om voor één dag journalist(e) te worden en een aspect van de Belgische samenleving te onderzoeken.
- Wat is democratie?
- Betalen we te veel belastingen om de sociale zekerheid …
Nascholing of activiteit -
Klasbak: Tijdreizen met CAVA, leer meer over archieven en maak je eigen tijdscapsule
Altijd al willen weten wat een archief is, wat je er kan vinden en wat je ermee kan doen? CAVA legt het je uit aan de hand van voorwerpen, foto's en nog veel meer. Om te laten zien dat archieven bijhouden ook nuttig kan zijn binnen hun leefwereld …
tot
Nascholing of activiteit -
Themarondleiding Hatsjoe… gezondheid: Over gezondheid, hygiëne en pandemieën in de Romeinse tijd
Het valt niet te ontkennen, Covid-19 heeft een ongeziene impact op onze samenleving. Ook de Romeinen werden herhaaldelijk geplaagd door niets ontziende epidemieën. Aan de hand van de attributen van de Romeinse arts Galenus en de Godin Hygieia …
tot
Nascholing of activiteit -
Prehistorische kledijworkshop
Jager-verzamelaars waren al in staat om goed passende kledij uit dierenhuiden te vervaardigen. Dé archeologische vondst die ons daar meer over kan vertellen, is Ötzi, de oudste mummie ooit in Europa opgegraven en buitengewoon …
tot
Nascholing of activiteit -
Militaria: Workshop
De productie van wapens, bronzen en later ijzeren dolken en zwaarden, begint bij de Kelten. Een volk met een reputatie, aldus de Romeinen. Toch wisten net zij hen uit te schakelen, onder meer door de voortdurende verbetering van hun wapens, …
tot
Nascholing of activiteit -
Gallo-Romeinse kledij: Workshop
Interactieve workshop waarbij een gids je uitdost als Galliër of Romein en je intussen allerlei feiten en weetjes bijbrengt over grondstoffen, kleuren en functie van kledingstukken en de status die daaraan gekoppeld werd.
tot
Nascholing of activiteit -
Wat trek ik aan? Kleding in de prehistorie: Educatieve workshop
De leerlingen maken kennis met de prehistorie en de kleding die toen werd gedragen door middel van een leuke rondleiding doorheen het museum met een van onze gidsen. Daarna worden de leerlingen zelf aangekleed als jager-verzamelaar of als eerste …
Nascholing of activiteit -
Fijnbesnaard & Compagnie: Interactieve schoolvoorstellingen
Fijnbesnaard & Compagnie is een muzikaal collectief dat interactieve voorstellingen brengt op school (of op locatie). De voorstelling werkt rond een thema: dieren, erfgoed, ritme & melodie, feest, STEM... (van kleuter tot hoger onderwijs …
Website -
Bezoek West-Vlaamse erfgoedlocaties: West-Vlaamse subsidie
Voor wie?
- enkel voor West-Vlaamse scholen;
- alle erkende onderwijs- en vormingsinstellingen (*);
- erkende jeugdwerkorganisaties (*);
- erkende speelpleinwerkingen (*);
- armoedeverenigingen (*);
(*) in West-Vlaanderen
…
Aankondiging