Sleutelcompetentie: leercompetenties
De vaardigheden onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken hangen vast aan deze sleutelcompetentie.
Leeropvattingen, motivatie en leerstrategieën
Eén van de belangrijke bouwstenen is zichzelf als lerende begrijpen en positioneren ten aanzien van leren in het algemeen en van specifieke leerdomeinen. De leerling verwoordt hoe belangrijk hij/zij een opdracht vindt en welke opvattingen hij/zij daarover heeft.
Daarnaast geeft de leerling aan welke competenties er nodig zijn om de opdracht te realiseren en verbindt die met de eigen sterktes en verbeterpunten. Bewustwording, leerstrategie en leermotivatie komen onder de aandacht.
Informatie verwerven en verwerken
Daarnaast moeten leerlingen geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools inzetten om informatie digitaal en niet-digitaal kritisch te verwerven, beheren en verwerken rekening houdend met het beoogde leerresultaat en -proces. Om (digitale) informatie te verwerven is het namelijk belangrijk dat de leerling de meest efficiënte en effectieve zoekstrategie(ën) gebruikt.
Aanvankelijk krijgen de leerlingen hiervoor nog zoekstrategieën aangereikt. Nadien wordt van de leerlingen verwacht dat ze de gevonden bronnen en informatie beoordelen aan de hand van richtvragen. De leerlingen leren ook, aan de hand van een stappenplan, de gevonden informatie te verwerken tot een bruikbaar geheel en hanteren daarbij overzichten. Ook het presenteren en beheren van de verwerkte informatie komt aan bod.
Onderzoekscompetentie
De volgende bouwsteen is een (onderzoeks-)probleem (v)erkennen en een antwoord of oplossing zoeken gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools. De leerlingen voeren stapsgewijs een onderzoekstechniek of oplossingsstrategie uit op basis van criteria, een onderzoeksvraag en een hypothese. Ten slotte zullen de leerlingen een antwoord formuleren op de onderzoeksvraag aan de hand van richtlijnen.
Leerproces reguleren
Leerlingen moeten hun leerproces, leerresultaat en leeropvattingen kunnen reguleren. Daarnaast krijgen ze criteria aangereikt om hun leerresultaat en leerproces te beoordelen.
Omdat de reflectie over het doorlopen proces en de verkregen resultaten zowel tussentijds als aan het einde van het proces belangrijk is, worden reflectiemomenten afgesproken tussen leraar en leerlingen. Door hun leerproces en -resultaat te beoordelen krijgen leerlingen zicht op sterke en zwakke punten. Door die sterktes en zwaktes te analyseren, krijgen ze zicht op mogelijke verbeterpunten zodat ze hun leerproces en -resultaat kunnen bijsturen.
Leerproces samen vormgeven
Samen het leerproces vormgeven, is een andere bouwsteen. Daarbij gaat het om het samen bepalen van doelen, gedeelde stappenplannen en feedback(tools). Leerlingen moeten ook domeinspecifieke terminologie, symbolen en voorstellingen gebruiken. In elke sleutelcompetentie is aandacht voor een verzorgd taalgebruik essentieel.
Bij domeinspecifieke taal gaat het onder meer om woorden en uitdrukkingen die alleen in een bepaalde sleutelcompetentie of wetenschapsdomein voorkomen (bv. atoomnummer), maar het kan ook gaan om woorden en uitdrukkingen die er een heel specifieke betekenis krijgen.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Hoe omgaan met vertaalsites?
Een les uitgewerkt rond de valkuilen van vertaalsites, met een focus opvertalingen van Frans naarNederlands. Deze les doet leerlingen stilstaan bij gebreken, maar ook bij de kansen van gekende vertaalsites zoals DeepL, Google Translate...
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Samenvatting maken: Werkbundel
Bundel i.v.m. samenvatten bij les 16 van Campus 2. In deze bundel leren de leerlingen stap voor stap hoe ze moeten beginnen aan het maken van een schema en samenvatting.
De bundel is gebaseerd op een (ingekort) krantenartikel van de VRT.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Reynaert De Vos: Lespakket
Een eeuwenoud verhaal over een heel erg sluwe vos. Maak samen met je klas kennis met Reynaert. Wie is hij? Wat deed hij? Waarom is hij nog zo actueel? Lees het verhaal, rijm, maak je eigen boekcover en breek je hoofd over morele dilemma's!
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
KLAAR: Luisteropdracht bij Israëlisch-Palestijns conflict - Impact Nederlands 2
In deze luisteropdracht bij een fragment van KLAAR over het Israëlisch-Palestijns conflict komen de verschillende luisterstrategieën aan bod.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Taaldagboek: Invulblad
Leerlingen kunnen gedurende een week noteren wat ze dagelijks hebben gedaan om hun Nederlands te verbeteren.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Samenvatten met de Cornellmethode - Campus Nederlands 1
Om de start in het eerste middelbaar wat makkelijker te maken, kan je de leerlingen begeleiden bij het samenvatten op basis van de Cornell-methode. In dit leermiddel is een sjabloon te vinden voor lessen 1, 2, 3 en 5 van de methode Campus …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
EU Project initiatief zoekt nog enkele partnerscholen
Het beoogde project wil bijdragen aan het gebruik van data-gebaseerde benaderingen en kunstmatige intelligentie (AI)-gestuurde toepassingen binnen het taalonderwijs in het secundair onderwijs ter ondersteuning van (vreemde) …
Aankondiging -
Theatersessie op maat
Dit is een theatertraject op maat waar je leerlingen de kans krijgen om vanuit lichaamsexpressie en taal rond een boeiend thema te werken. We bepalen de inhoud en doelstellingen in overleg met jou en je school. Onder vakkundige begeleiding …
tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Regels hoofdlettergebruik: Doorloperopdracht
Om de regels voor hoofdlettergebruik te herhalen, doorlopen leerlingen deze opdracht.
Je begint bij 1 en volgt dan de instructies op die je krijgt. Je mag deze opdracht dus niet in chronologische volgorde afwerken.
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht -
Ontdekking van de landbouw: Begrippen inoefenen
Opdracht waarbij de leerlingen de begrippen i.v.m. de ontdekking van de landbouw inoefenen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Vindpunt OTN: Engelse leenwoorden vervangen
Taal verandert voortdurend, ook onze Nederlandse taal. Maar tegenwoordig worden te pas en te onpas Engelse leenwoorden gebruikt, terwijl onze taal rijk en betekenisvol genoeg is om het zonder het Engels te doen. Deze website helpt je om zo weinig …
App of softwareLeerkracht