Sleutelcompetentie: leercompetenties
De vaardigheden onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken hangen vast aan deze sleutelcompetentie.
Leeropvattingen, motivatie en leerstrategieën
Eén van de belangrijke bouwstenen is zichzelf als lerende begrijpen en positioneren ten aanzien van leren in het algemeen en van specifieke leerdomeinen. De leerling verwoordt hoe belangrijk hij/zij een opdracht vindt en welke opvattingen hij/zij daarover heeft.
Daarnaast geeft de leerling aan welke competenties er nodig zijn om de opdracht te realiseren en verbindt die met de eigen sterktes en verbeterpunten. Bewustwording, leerstrategie en leermotivatie komen onder de aandacht.
Informatie verwerven en verwerken
Daarnaast moeten leerlingen geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools inzetten om informatie digitaal en niet-digitaal kritisch te verwerven, beheren en verwerken rekening houdend met het beoogde leerresultaat en -proces. Om (digitale) informatie te verwerven is het namelijk belangrijk dat de leerling de meest efficiënte en effectieve zoekstrategie(ën) gebruikt.
Aanvankelijk krijgen de leerlingen hiervoor nog zoekstrategieën aangereikt. Nadien wordt van de leerlingen verwacht dat ze de gevonden bronnen en informatie beoordelen aan de hand van richtvragen. De leerlingen leren ook, aan de hand van een stappenplan, de gevonden informatie te verwerken tot een bruikbaar geheel en hanteren daarbij overzichten. Ook het presenteren en beheren van de verwerkte informatie komt aan bod.
Onderzoekscompetentie
De volgende bouwsteen is een (onderzoeks-)probleem (v)erkennen en een antwoord of oplossing zoeken gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools. De leerlingen voeren stapsgewijs een onderzoekstechniek of oplossingsstrategie uit op basis van criteria, een onderzoeksvraag en een hypothese. Ten slotte zullen de leerlingen een antwoord formuleren op de onderzoeksvraag aan de hand van richtlijnen.
Leerproces reguleren
Leerlingen moeten hun leerproces, leerresultaat en leeropvattingen kunnen reguleren. Daarnaast krijgen ze criteria aangereikt om hun leerresultaat en leerproces te beoordelen.
Omdat de reflectie over het doorlopen proces en de verkregen resultaten zowel tussentijds als aan het einde van het proces belangrijk is, worden reflectiemomenten afgesproken tussen leraar en leerlingen. Door hun leerproces en -resultaat te beoordelen krijgen leerlingen zicht op sterke en zwakke punten. Door die sterktes en zwaktes te analyseren, krijgen ze zicht op mogelijke verbeterpunten zodat ze hun leerproces en -resultaat kunnen bijsturen.
Leerproces samen vormgeven
Samen het leerproces vormgeven, is een andere bouwsteen. Daarbij gaat het om het samen bepalen van doelen, gedeelde stappenplannen en feedback(tools). Leerlingen moeten ook domeinspecifieke terminologie, symbolen en voorstellingen gebruiken. In elke sleutelcompetentie is aandacht voor een verzorgd taalgebruik essentieel.
Bij domeinspecifieke taal gaat het onder meer om woorden en uitdrukkingen die alleen in een bepaalde sleutelcompetentie of wetenschapsdomein voorkomen (bv. atoomnummer), maar het kan ook gaan om woorden en uitdrukkingen die er een heel specifieke betekenis krijgen.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
How to deal with translation sites?
A lesson developed around the pitfalls of translation sites, with a focus on translations from French to Dutch. This lesson makes students reflect on shortcomings, but also on the opportunities of well-known translation sites such as DeepL, …
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Strengthening the Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK module for student teachers and teachers
Project General Subjects (PAV) is a complex subject to teach. It is an integrated course that combines content from the following diverse disciplines:
- Dutch,
- math,
- natural sciences including STEM,
- citizenship,
- historical and spatial awareness. …
Translated by
Downloadable resourceNew -
Dare to ask, cancer: Task
Task on the theme of Cancer. Students must complete this assignment using the Dare to Ask About Cancer program.
Evaluate based on content.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
SDGs: Application exercise
Assignment regarding the application of various SDGs.
Students choose five goals of their choice. For each goal they make a concrete plan on how they, the school and Belgium as a country can contribute to this.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Smartschool and Google account: Basic skills
Step-by-step plan for basic skills regarding Smartschool and a Google account for OKAN students.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Bruges Triennial 2024: Inspiration folder for teachers
This free visitor tool was created for teachers and contains information sheets about the twelve artists and the artworks of the Bruges Triennial 2024. The inspiration folder contains:
- working method sheets that bundle working methods for …
Translated by
Downloadable resource -
Stop, think, act: Step-by-step plan
Stop-think-do-check step-by-step plan with additional clarification questions for the students per step.
Pics from Word.
Translated by
Downloadable resource (6)Learning mentor -
Free tools in your lesson: Presentation ICT Day 2024
Presentation in which the T-Pack model is first briefly discussed. It then goes into more detail about various free tools that you can use to get started interactively:
- Mentimter;
- Flip;
- Canva;
- ChatGPT and Bing Create;
- Quizizz.
Also use the more …
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Create a summary: Work volume
Bundle about summarizing for lesson 16 of Campus 2 . In this bundle, students learn step by step how to start making a schedule and summary.
The collection is based on a (shortened) newspaper article from the VRT.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Karrewiet 2023: Annual overview
Assignments for Karrewiet's 2023 annual overview. To start, you can activate prior knowledge and view the annual overview.
There is an evaluation for the research work and for collaboration.
The work bundle for the students and the improvement key for …
Translated by
Downloadable resource (53)Teacher -
Vocabulary practice: Template
Printable worksheet that allows students to practice vocabulary in a foreign language.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
DONE: Listening assignment on Israeli-Palestinian conflict - Impact Nederlands 2
In this listening assignment for an excerpt from KLAAR about the Israeli-Palestinian conflict, the different listening strategies are discussed.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher