Sleutelcompetentie: leercompetenties
De vaardigheden onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken hangen vast aan deze sleutelcompetentie.
Leeropvattingen, motivatie en leerstrategieën
Eén van de belangrijke bouwstenen is zichzelf als lerende begrijpen en positioneren ten aanzien van leren in het algemeen en van specifieke leerdomeinen. De leerling verwoordt hoe belangrijk hij/zij een opdracht vindt en welke opvattingen hij/zij daarover heeft.
Daarnaast geeft de leerling aan welke competenties er nodig zijn om de opdracht te realiseren en verbindt die met de eigen sterktes en verbeterpunten. Bewustwording, leerstrategie en leermotivatie komen onder de aandacht.
Informatie verwerven en verwerken
Daarnaast moeten leerlingen geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools inzetten om informatie digitaal en niet-digitaal kritisch te verwerven, beheren en verwerken rekening houdend met het beoogde leerresultaat en -proces. Om (digitale) informatie te verwerven is het namelijk belangrijk dat de leerling de meest efficiënte en effectieve zoekstrategie(ën) gebruikt.
Aanvankelijk krijgen de leerlingen hiervoor nog zoekstrategieën aangereikt. Nadien wordt van de leerlingen verwacht dat ze de gevonden bronnen en informatie beoordelen aan de hand van richtvragen. De leerlingen leren ook, aan de hand van een stappenplan, de gevonden informatie te verwerken tot een bruikbaar geheel en hanteren daarbij overzichten. Ook het presenteren en beheren van de verwerkte informatie komt aan bod.
Onderzoekscompetentie
De volgende bouwsteen is een (onderzoeks-)probleem (v)erkennen en een antwoord of oplossing zoeken gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools. De leerlingen voeren stapsgewijs een onderzoekstechniek of oplossingsstrategie uit op basis van criteria, een onderzoeksvraag en een hypothese. Ten slotte zullen de leerlingen een antwoord formuleren op de onderzoeksvraag aan de hand van richtlijnen.
Leerproces reguleren
Leerlingen moeten hun leerproces, leerresultaat en leeropvattingen kunnen reguleren. Daarnaast krijgen ze criteria aangereikt om hun leerresultaat en leerproces te beoordelen.
Omdat de reflectie over het doorlopen proces en de verkregen resultaten zowel tussentijds als aan het einde van het proces belangrijk is, worden reflectiemomenten afgesproken tussen leraar en leerlingen. Door hun leerproces en -resultaat te beoordelen krijgen leerlingen zicht op sterke en zwakke punten. Door die sterktes en zwaktes te analyseren, krijgen ze zicht op mogelijke verbeterpunten zodat ze hun leerproces en -resultaat kunnen bijsturen.
Leerproces samen vormgeven
Samen het leerproces vormgeven, is een andere bouwsteen. Daarbij gaat het om het samen bepalen van doelen, gedeelde stappenplannen en feedback(tools). Leerlingen moeten ook domeinspecifieke terminologie, symbolen en voorstellingen gebruiken. In elke sleutelcompetentie is aandacht voor een verzorgd taalgebruik essentieel.
Bij domeinspecifieke taal gaat het onder meer om woorden en uitdrukkingen die alleen in een bepaalde sleutelcompetentie of wetenschapsdomein voorkomen (bv. atoomnummer), maar het kan ook gaan om woorden en uitdrukkingen die er een heel specifieke betekenis krijgen.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Thema's werkboek - Explo 2
Dit leermiddel is ontworpen om leerlingen vertrouwd te maken met de structuur van het werkboek Explo 2. Ze worden aangemoedigd om titels en onderzoeksvragen te formuleren en te werken vanuit de inhoudstafel.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Behandelingsetiketten op verpakkingen: Quiz - Lift 4
Met deze quiz kan je de behandelingsetiketten op verpakkingen in een magazijn herhalen.
Hoort bij de leerstof van Thema 5.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Startpunt piano: Pianocursus voor beginners of herbronners
Startpunt piano is een cursus voor pianisten die online kan gevolgd worden. De cursus is opgebouwd uit bijna 20 hoofdstukken: duidelijke video's waarin alles wordt uitgelegd door de lesgever Bas Bulteel.
Techniek, noten, theorie, akkoorden, …
Interactieve oefening -
EDUbox Nepnieuws: Interactieve videoles
De VRT EDUbox is digitaal en kant-en-klaar lesmateriaal rond één maatschappelijk thema. Het bevat tekst, video's, digitale tools, interactieve oefeningen en discussiemomenten.
Elke EDUbox heeft verschillende vormen. Dit is de …
Interactieve oefening -
Bewerkingen met gehele getallen: Volgorde van bewerkingen - Level 1
Kruiswoordraadsel over de volgorde van bewerkingen.
Je lost de opgave op en schrijft het correcte antwoord in een getal in het kruiswoordraadsel.
Gebruik een kladblad voor de bewerkingen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Zelfreflectie na de les
Aan de hand van deze evaluatie wordt nagegaan of de leerlingen de leerstof begrijpen of kennen. Deze reflectie wordt door de leerlingen ingevuld na een les of een lessenreeks over een bepaald onderwerp. De bedoeling van deze zelfreflectie is dat …
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Digitaal portfolio
Digitaal portfolio met extra challenges gebaseerd op het portfolio uit New Ace 1.1 van Pelckmans.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Exittickets: Post-its en 59 andere templates
Collectie exittickets
De oefening link verwijst naar één exitticket van de zestig exittickets die samen met stagiaire Helena Moors gemaakt werden.
Deze specifieke oefening vraagt aan de leerlingen om na de les te reflecteren over wat …
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
E-mailen: Stappenplan en opdracht
Een lesje over correct e-mail gebruik (Smartschool) met een beslisschema wanneer je wel of niet een e-mail stuurt, voorbeelden van minder goede mails en tips hoe je een goede e-mail opstelt.
Ook een evaluatierooster werd toegevoegd.
Interactieve oefening (43)Leerkracht -
Vocabularium: Quizlet - Pegasus novus 1
Dit zijn alle woordjes uit de woordenlijst die hoort bij Pegasus Novus 1. Er is telkens een lijst per caput met de aanvullingen (middenkolom) en de vertalingen en ook een lijst met enkel de vertalingen.
Deze lijsten zijn handig om Quizlet Live …
Interactieve oefening (8)Leerkracht -
Wetenschappers: Wat doen ze?
Maak de zinnen weer goed. Zo kom je te weten wat wetenschappers doen.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Materie: Oefenkaarten - Hoezo 1
Flashkaarten om de leerstof over massa, materie, molecule, aggregatietoestand ... in te studeren.
Interactieve oefening (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner