Sleutelcompetentie: lichamelijke en geestelijke gezondheid
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het opbouwen, onderhouden en versterken van een gezonde levensstijl. De thema’s die hier behandeld worden zijn voeding, hygiëne, seksualiteit, EHBO en mogelijk verslavende middelen/handelingen. Daarnaast wil de competentie focussen op het opbouwen, onderhouden en versterken van een fysiek actieve levensstijl waarbij motorische vaardigheden, dagelijks bewegen en het plezier in bewegen en samenspelen centraal staan.
Veilig gedrag
Veiligheid is een belangrijke bouwsteen om jongeren te sensibiliseren tot veilig gedrag. Mentaal welbevinden is een andere bouwsteen van deze sleutelcompetentie. Hier wordt de basis gelegd om jongeren de instrumenten te geven om stress het hoofd te bieden. De leerling leert reflecteren en praten over zelfvertrouwen, zelfbeeld en emoties en leert gedachten, gevoelens, gedragingen en mogelijke gevolgen benoemen. Leerlingen verkennen ook samen het hulpverleningsaanbod.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Klimaat en afval: Opdrachten
Opdracht bij he thema afval. De leerlingen bekijken de documentaire Op één over afval van Kobe Ilsen.
Ook een toets over het klimaat werd gedeeld, deze maakt de leerlingen bewust van het menselijke gedrag.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
De voedingsdriehoek: Toets
Na het aanleren van de voedingsdriehoek en de bewegingsdriehoek maken je leerlingen deze test. Zowel theorie als toepassingen komen aan bod.
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Bewegingsdriehoek: Test
Dit is een test om de kennis over de bewegingsdriehoek na te gaan.
Ook de verbetersleutel werd toegevoegd.
Downloadbaar lesmateriaal (12)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Diabetes: Luisteropdracht
Luistertoets die oriënterend, globaal, intensief luisteren bevat. Daarnaast moeten de leerlingen een persoon beschrijven.
Het onderwerp is diabetes bij jongeren.
Beeldfragment (november 2021) uit VRT NWS.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Rekstok: Evaluatierubric
Evaluatie voor de les gymnastiek i.v.m. basisoefeningen aan de rekstok.
Beginsituatie: de leerlingen hebben drie lessen de opbouw gedaan van dit onderdeel.
Deze evaluatie is gemaakt met de AdditioApp. Hiermee kan je op je smartphone of tablet …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Herenbrug: Evaluatierubric
Evaluatie voor gymnastiek i.v.m. de herenbrug, vorderen in streksteun (.
Beginsituatie: de leerlingen hebben drie lessen de opbouw gedaan van dit onderdeel.
Deze evaluatie werd gemaakt met de AdditioApp. Hiermee kan je op je smartphone of …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Voorwaartse rol: Evaluatierubric
Evaluatie voor gymnastiek, de voorwaartse rol.
Beginsituatie: de leerlingen hebben drie lessen de opbouw gedaan van dit onderdeel.
Deze evaluatie werd gemaakt met de AdditioApp. Hiermee kan je op je smartphone of tablet rechtstreeks …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Mondelinge test en evaluatierooster
Comment dire non à la première cigarette? Hoe nee zeggen tegen de eerste sigaret? Werkblaadjes en een aanzet tot een dialoog waarmee je als leerling sterker in je schoenen staat als iemand je een sigaret aanbiedt.
…Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht