Sleutelcompetentie: Nederlands
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van het Nederlands als mondeling en schriftelijk communicatiemiddel. De focus ligt op de communicatieve vaardigheden lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie in verzorgd, passend en algemeen verstaanbaar Nederlands. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Nederlands als taalsysteem
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van het Nederlands als taalsysteem. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen en spelling. Er is ook aandacht voor taalvariatie en registergebruik. Nederlands als exponent van onze cultuur en maatschappij is ook opgenomen in deze sleutelcompetentie. Voorbeelden daarvan zijn inzicht in taalgedragsconventies en het leren doorprikken van stereotypering.
Gedichten in de klas
In lessen Nederlands wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving: via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten. Op een abstracter niveau is er ook aandacht voor literaire analyse.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Schooltaalwoorden: Invuloefening - Campus Nederlands 2
In deze invuloefening komen de schooltaalwoorden uit les 30 aan bod.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Schooltaalwoorden: Invuloefening - Campus Nederlands 1
Bij deze invuloefening komen de schooltaalwoorden uit les 30 aan bod.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Vervoeging van Engelse werkwoorden: Invuloefening
Via deze invuloefening in Bookwidgets oefenen de leerlingen verder de leerstof in over de Engelse werkwoordspelling. Ze leren Engelse werkwoorden vervoegen in het Nederlands.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werkwoordenrally: Werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd
Aan de hand van deze werkwoordenrally wordt het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd ingeoefend.
Dit leermiddel is gebaseerd op Werkwoordenrally: Herhalingsoefeningen gemaakt door Lisa Vereecken.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
De delen van een zin: Webquest
Deze Bookwidgets gaat over de delen van de zin. De leerlingen moeten de persoonsvorm en het onderwerp in een zin aanduiden.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
TEKST: Leesstrategieën, tekststructuren en woordverklaringen
Aan de hand van deze Bookwidgets gaan je leerlingen aan de slag met leesstrategieën: oriënterend, globaal en intensief lezen. Ze oefenen op tekststructuren en verbanden en maken een schema van een tekst. Ook verklaren ze woorden aan de …
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
De Week van Karrewiet: Vragenreeks 9 december 2023
BookWidget bij De week van Karrewiet waarbij de leerlingen meerkeuzevragen beantwoorden en gatenteksten invullen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
De Week van Karrewiet: Vragenreeks 2 december 2023
BookWidget bij De week van Karrewiet waarbij de leerlingen meerkeuzevragen beantwoorden en gatenteksten invullen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Literaire bouwstenen van een verfilmd verhaal: Verwerkingsoefening - Campus Nederlands 2
Deze Bookwidgets gaat over de literaire bouwstenen van een verfilmd verhaal. Het materiaal sluit aan bij het leerwerkboek plus, meerbepaald bij de leerstof uit deel 2, les 19.
Beginsituatie
- De leerlingen kennen beschrijvend, opsommend, …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Dodelijke aanslag in Brussel
Vragenreeks over de terreuraanslag in Brussel op 16 oktober 2023. Aan de hand van de VRT-website zoeken de leerlingen het antwoord op de vragen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Evras: Actualiteitsopdracht
Begrijpend lezen bij een actueel artikel over Evras.
De leerlingen krijgen een artikel te zien van VRT over de misverstanden rond Evras en moeten hier vragen over oplossen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Tekstverbanden: Taak
Lestaak over de tekstverbanden:
- opsommend,
- chronologisch,
- beschrijvend.
Ook alfabetische rangschikking komt aan bod.
Leerlingen gebruiken ook websites, dus werken met (digitale) bronnen.
Evaluatie door punten die in de Bookwidget zijn verwerkt, kan …
Interactieve oefening (4)Leerkracht