Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sleutelcompetentie ondernemingszin: Audiovisueel lesmateriaal
Deze pagina bevat filmpjes en audiofragmenten om te werken rond de sleutelcompetentie ondernemingszin.
We tonen je voor elke bouwsteen relevante audiovisuele collecties, luisterfragmenten en filmpjes op Het Archief voor Onderwijs, geselecteerd door …
Video -
Andermans zaken: Taak bij aflevering MAU kattencafé
Opdracht bij aflevering 2 uit seizoen 3 van Andermans zaken over MAU kattencafé.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Behandelingsetiketten op verpakkingen: Quiz - Lift 4
Met deze quiz kan je de behandelingsetiketten op verpakkingen in een magazijn herhalen.
Hoort bij de leerstof van Thema 5.
Interactieve oefeningLeerkracht -
VIA, een stap in de goede richting: Workshops
Wil je ook graag met je leerlingen je steentje bijdragen aan een betere toekomst voor heel wat jongeren, zowel hier in België als in onze partnerlanden, zonder dat je het gevoel hebt dat je je suf moet werken?
Dan ben je bij VIA, de light versie …
Aankondiging -
School 4 School: Daadwerkelijk iets doen aan onrechtvaardigheid
Via deze lespakketten voelen je leerlingen spelenderwijs aan hoe onrechtvaardigheid aanvoelt.
Bij School 4 School gaat het echter niet enkel om sensibiliseren en bewustwording. Ze verwachten van leerlingen dat ze ook daadwerkelijk tot actie komen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Hylas, Kamp C: Centrum voor duurzaamheid en innovatie in de Bouw
Via leren op school, doen op de werkvloer en het spelen van een online game, ontdekken leerlingen of ze interesse hebben in de bouwsector. Vandaag heeft de bouwsector niet altijd de beste reputatie bij jongeren. Dat is nu net wat wij bij Kamp C …
Nascholing of activiteit -
Gratis bijscholingen dit voorjaar: Inspirerend audiovisueel materiaal en lestips!
Meer inspelen op de actualiteit met audio en video in je klas? Werkvormen met audiovisueel materiaal voor jouw vak? Samen met collega’s lesmateriaal maken en delen? Het Archief voor Onderwijs zorgt voor een kick-start met gratis workshops, …
Aankondiging -
Laat je stem horen!: Klimaatrechtvaardigheid en stemkracht
De klimaatcrisis, waarvan de gevolgen nu wereldwijd voelbaar zijn, kan verlammend werken. In deze les ontdek je hoe de Ecuadorianen het heft in eigen handen namen en naar de stembus trokken: ze stemden tegen oliewinning in het Yasuní park. …
Downloadbaar lesmateriaal -
Talentprojecten
Uitdaging nodig op school? Met onze verrijkingsprojecten krijg je digitaal lesmateriaal om jezelf meer uit te dagen. Bureau Talent ontwikkelde digitale Talentprojecten voor leerlingen die andere leerstof kunnen gebruiken. De projecten voldoen aan …
WebsiteGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Hoe organiseer je een geslaagde fondsenwervende actie: Workshop
Tijdens deze workshop kom je alles te weten over hoe je een fondsenwervende actie met je klas of school kan organiseren. Tijdens de workshop krijg je heel wat tips om de opbrengst te verhogen.
VIA Don Bosco kan bij jou op school komen en biedt ook …
tot
Nascholing of activiteit -
Workshop Moestuinieren
Worteltjes, rode kool, tomaten … krijgen kinderen op hun bord, maar weten zij ook waar die groenten vandaan komen? Wat hebben zaden nodig om uit te groeien tot groenten?
Tijdens moestuinworkshops leren de deelnemers:
- het proces van …
tot
Nascholing of activiteit -
Spline: Ontwerpen en samenwerken in 3D
Kinderen kunnen nu hun 3D-ontwerpen online maken en animeren!
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator