Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Yondr: Virtual reality
Is technologie een hype, of moet je mee? We kunnen alvast onze smartphone niet meer missen. De evolutie van nieuwe technologieën, spatial computing, augmented reality,...
Bekijk de evolutie van virtual reality. Yondr, onze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Spline: Ontwerpen en samenwerken in 3D
Kinderen kunnen nu hun 3D-ontwerpen online maken en animeren!
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Arcade: Werking van spelconsoles
In Arcade onderzoeken de leerlingen de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ontdekken ze hoe het gegevensverwerkend proces wordt uitgevoerd door de hardware. Ze maken kennis met bits en bytes en doen een …
Fysiek materiaal -
PlugNPlay de Toekomst: STEAM op school
Hoe kan je technologie creatief inzetten voor de toekomst? Tijdens deze workshop dagen we leerlingen uit om innovatieve oplossingen te prototypen met een PlugNPlay-toolbox van sensoren en het online platform plugnplay.gluon.be. Hierbij …
Aankondiging -
Webshop at school: Videoreeks
Online videoreeks met uitleg over alle aspecten van het opbouwen een webshop. Leer alle basisprincipes en pas ze meteen toe. Enorm leuk om de leerlingen een eigen webshop te laten bouwen!
VideoLeerkracht -
Economie en organisatie: ICT-opdracht
In dit project maken de leerlingen kennis met de basis van economie en leren ze ICT-vaardigheden door het opstarten van een eigen bedrijf. Ze bedenken een fictieve bedrijfsnaam, een logo en een slogan. Ze maken een basisbestand op via Google …
Downloadbaar lesmateriaal (37)Leerkracht -
Lucidpress: Basiscursus
Lucidpress is webgebaseerde publishing software waarmee je brochures, flyers, nieuwsbrieven, visitekaartjes, posters, tijdschriften en presentaties kan maken.
In deze cursus leer je de basis van Lucidpress en ontwerp je een aantal pagina's voor een …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Reclamebureau in de klas: Opdracht
Lessite waarbij de leerlingen de opdracht krijgen om promomateriaal te ontwerpen voor de school. Daarbij kunnen ze kiezen om:
- een promofilmpje van de school te maken;
- een flyer van de school te ontwerpen;
- een poster voor de opendeurdag te …
Website (23)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Basiskennis: Hoe werkt mijn smartphone?
Ik heb als ondersteuner deze werkbladen gemaakt om met een smartphone te leren werken.
De bundel is heel laagdrempelig en behandelt alleen de basishandelingen bij een allereerste kennismaking.
Het gaat over symboolherkenning en veel …
Downloadbaar lesmateriaal (19)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Jobs in de Industrie
Maak kennis met de industrie!
Maak kennis met jobs in de industrie, young professionals en producten die in onze regio gemaakt worden. Leer bedrijven kennen en de mogelijkheden die de industrie jou biedt.
WebsiteAndere functie