Sleutelcompetentie: ruimtelijk bewustzijn
Ruimtelijk bewustzijn ontwikkelen heeft te maken met vaardig worden in ruimtelijk relationeel denken en bewust ruimtelijk handelen.
Ruimtelijk bewustzijn is gestoeld op een sterk mentaal kaartbeeld en een breed ruimtelijk referentiekader. Dit verrijken we doorheen de jaren met relevante kennis van de situering van plaatsen, patronen processen … op aarde maar ook in het zonnestelsel en het heelal. Het gaat hierbij om zowel fysische als sociaal-economische thema’s. De leerlingen leren daarnaast een aantal basisprincipes van ruimtelijke lokalisatie.
Plaatsen van elkaar onderscheiden
Naast de situering is er aandacht voor plaatsbegrip. We plaatsen lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader. Aan de hand van zogenaamde 'landschapsvormende' lagen bouwen leerlingen systematisch een breed geografisch kader op. Voorbeelden van die lagen zijn vegetatie, reliëf, bevolkingsdichtheid, welvaart … De leerlingen leren kenmerken van een bepaalde plaats beschrijven en onderzoeken en kunnen zo plaatsen van elkaar onderscheiden.
Ruimtelijke patronen en processen
Na de beschrijving van het landschap gaan we dieper in op het dynamische aspect. Leerlingen herkennen, begrijpen en voorspellen processen en interacties waardoor plaatsen voortdurend veranderen.
Voorbeelden van zulke interacties zijn die tussen politiek-economische variabelen en migratiestromen of die tussen klimaatverandering en landbouw. We bekijken het ruimtelijke systeem als geheel, wat meer complexe denkvaardigheden vereist, en waarbij de nadruk ligt op het verklarende en het onderzoekende.
Van atlas tot bodemonderzoek
Tot slot maken we kennis met het instrumentarium om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken. Leerlingen gebruiken materialen en instrumenten zoals atlassen, GIS-viewers en terreintechnieken (bv. bodemonderzoek).
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Belgisch Limburg
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over Belgisch Limburg. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- gemeenten,
- Kempens Plateau,
- Demervlakte,
- Haspengouws Plateau,
- Maasvlakte,
- Hagelandse …
Interactieve oefeningAndere functie -
Menselijk leefmilieu: Kaart
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over het menselijke leefmilieu. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- legende,
- luchtfoto,
- symbolen,
- geografische kaarten,
- wegenkaart, …
Interactieve oefeningAndere functie -
Landbouwstreken in Vlaanderen en Wallonië
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over landbouw. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over de belangrijke streken in Vlaanderen en Wallonië.
Interactieve oefeningAndere functie -
Landbouw: Landelijk landschap
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over landbouw. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- platteland,
- boerderij,
- dorp,
- boomgaarden,
- fruitsoorten,
- open landschap,
- gesloten …
Interactieve oefeningAndere functie -
Kusten: Transportweg
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over zeeën en kusten. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- transportweg,
- energie,
- grondstoffen,
- voedsel,
- recreatie,
- Panamakanaal, …
Interactieve oefeningAndere functie -
Kusten: De zee vormt en bewerkt
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over zeeën en kusten. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- vlakke kuststroken,
- rotskusten,
- zandbanken,
- estuarium,
- rivierdelta,
- ...
Interactieve oefeningAndere functie -
Historische steden België: Toerisme
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over de historische steden in België. Tijdens het maken van de invuloefeningen ga je meer leren over:
- Brugge,
- Gent,
- Antwerpen,
- Mechelen,
- Leuven,
- Tongeren,
- Luik.
Interactieve oefeningAndere functie -
Oostkust Spanje en Les Arcs: Toerisme
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over toerisme in Spanje en het skigebied Les Arcs. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over: de belangrijkste costa's en een voorbeeld van wintersport …
Interactieve oefeningAndere functie -
Middellandse Zee: Toerisme - Algemene Wereldatlas
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over de invloed van toerisme op het leefmilieu. Tijdens het maken van de invuloefeningen en meerkeuzevragen ga je meer leren over:
- Benidorm,
- Terra Mitica,
- Kosovo.
Interactieve oefeningAndere functie -
Belgische Ardennen: Toerisme - Algemene Wereldatlas
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over toerisme in België. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- Condroz,
- Land van Herve,
- Famenne,
- Ardennen,
- Lotharingen.
Interactieve oefeningAndere functie -
Vlaamse Kust 2: Toerisme
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over toerisme in België. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- Vlaamse Kust,
- delen van de kust,
- kustgemeentes
- ...
Interactieve oefeningAndere functie -
Toerisme: België - Algemene Wereldatlas
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over toerisme in België. Tijdens het maken van de meerkeuzevragen en invuloefeningen ga je meer leren over:
- Vlaanderen,
- Brussel,
- Wallonië,
- kusttoerisme,
- cijfergegevens toerisme …
Interactieve oefeningAndere functie