Sleutelcompetentie: sociaal-relationele competenties
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het opbouwen, onderhouden en versterken van interpersoonlijke relaties, bijvoorbeeld met ouders, vrienden, buren … Zo moeten leerlingen rekening kunnen houden met de opvattingen, grenzen en emoties van ander(en).
Pesten op school aanpakken
Onder andere zelfkennis, weerbaarheid, noden en behoeften, verbaal en non-verbaal gedrag zijn hiervoor belangrijk. Je veilig voelen op school is een essentiële voorwaarde voor ontplooiing van sociale vaardigheden. Daarom is er ook ruime aandacht voor probleemgedrag zoals pesten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Anderstalige ouders: Sidekick Solutions
'Ik ervaar een drempel naar anderstalige ouders van mijn leerlingen. Hoe kan ik de kloof dichten zonder opdringerig te zijn?'
Lees het antwoord in het artikel.
ArtikelNieuw -
Veilige grenzen: Tien tips
Grensoverschrijdend gedrag kan tot een trauma leiden, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Je kan als Sidekick Sam dus heel wat betekenen voor leerlingen wiens grenzen worden overschreden. Hoe? Dat lees je in de tien tips van Zohra …
Artikel -
Nieuw jaar: Tips werkvormen
Om de overgang van oud naar nieuw niet te bruuskeren, ook niet op de schoolbanken, is het mogelijk een momentje in te lassen bij aanvang van het nieuwe jaar waarin we nog even kijken naar wat geweest is en/of wat allemaal zal komen. Dat hoeft niet …
Artikel -
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies
In dit artikel kan je lezen wat volgens Emiel van Doorn de relatie is tussen de cognitieve functies en de executieve functies.
Daarnaast stelt hij dat het onmogelijk is kinderen en jongeren goed te ondersteunen en te begeleiden zonder kennis te hebben …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Yoga, meditatie en mindfulness op school
Een artikel met een opsomming van mogelijke voordelen van yoga, meditatie en mindfulness.
Daarnaast krijg je achtergrondinfo en enkele praktische tips.
Artikel (5)Ander -
Zo reageer je op extreme uitspraken in de klas
In elke klas komt wel eens een provocerende uitspraak naar boven. Het recht op vrije meningsuiting staat niet boven het gelijkheidsprincipe en het non-discriminatieprincipe. In dit artikel lees je hoe je hierop gepast kan reageren.
Artikel -
De leerlingenraad is de eerste deur naar wat er leeft bij de leerlingen: Leerlingenparticipatie
Leerlingenparticipatie die meer teweeg brengt dan alleen maar een drankautomaat of de 100 dagen? Directeur Patricia Hanegreefs en leraar Gert Goyens van Wico Campus Overpelt vertellen hoe de inbreng van hun leerlingen op inhoudelijk vlak …
ArtikelAnder -
Spiegel jezelf spel: Lesidee
Het Spiegel jezelf spel is een gezelschapsspel voor iedereen die in de spiegel durft te kijken om zo zijn zelfvertrouwen te vergroten.
Leuk om in kleine klassen te spelen om het zelfvertrouwen te vergroten.
Suggestie: Je laat de leerlingen …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
PAARS-campagne
Het is een mentaal moeilijke tijd voor iedereen en voornamelijk voor jongeren. Opvallend is dat LGBT+ jongeren het steeds extra moeilijk hebben. Via de PAARS-campagne probeert Wel Jong Niet Hetero leerkrachten de tools te geven om een positief …
Artikel -
Praten over sexting met studenten en leerlingen
Hoe praat je het best met tieners over sexting? In dit artikel bespreken de auteurs een mogelijke aanpak. Daarbij geven ze tips en links over wat je als leerkracht moet weten en wat je kan doen als je het met jongeren hebt over de mogelijke …
Artikel (10)Leerkracht -
Seksuele uitbuiting
In dit artikel krijg je o.a. antwoord op volgende vragen:
- wie of wat is een tienerpooier;
- hoe gaat een tienerpooier precies te werk;
- hoe herken je een slachtoffer;
- hoe kan je helpen;
- waar kan je terecht als slachtoffer.
Artikel -
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep: Recensie van boek
De oplossingen die de auteur in zijn boek aanreikt, zijn soms op wetenschappelijk bewijs gebaseerd, soms ook niet. Omdat niet alle problemen zich laten vatten door de wetenschap van wat werkt. Zijn stelregel is duidelijk: als iets niet werkt voor …
ArtikelAnder