Sleutelcompetentie: wiskunde – Wetenschappen – Technologie – STEM
Deze competentie bestaat uit een aantal bouwstenen die focussen op wiskunde, natuurwetenschappen, STEM en techniek.
Wiskunde
In wiskunde is er ruime aandacht voor getallenleer. Leerlingen moeten inzicht ontwikkelen in en omgaan met getallen en hoeveelheden. Mogelijke thema’s zijn geld, schattingen, afstand of het lezen van de klok. Meetkunde en metend rekenen is een ander onderdeel. Het richt zich op de vorm, grootte en positie van meetkundige objecten. Leerlingen moeten omgaan met vormen die ons omringen om zo vat te krijgen op de ruimte waarin we leven en bewegen.
Inzicht ontwikkelen in en omgaan met relatie en verandering is een ander onderdeel. De nadruk ligt hier op modelleren van relaties en veranderingen op analytische en algebraïsche wijze. In algebra komen bijvoorbeeld veeltermen, vergelijkingen en stelsels aan bod. In de analyse worden functies onderzocht. Tot slot werden ook discrete structuren, zoals telproblemen, toegevoegd aan dit onderdeel.
Kansrekening en statistiek komen aan bod in het onderdeel ‘inzicht ontwikkelen in en omgaan met data en onzekerheid’. Leerlingen moeten leren omgaan met wiskundige informatie in tabellen, grafieken, diagrammen en schema’s. Met statistiek kan je data onderzoeken, analyseren en interpreteren. In kansrekening gaat het om het verloop van toevalsprocessen.
In deze sleutelcompetentie is er ook ruime aandacht voor redeneringen opbouwen en afleiden, rekening houdend met de samenhang en structuur van wiskunde. Het gaat hier om meer dan enkel het opstellen van een bewijs. Formules, argumentatie, verklaring, bewijsvoering en analogieën toepassen komen onder andere aan bod. Zo verwerven leerlingen een aantal wiskundige denkmethoden.
Het modelleren en problemen oplossen door analyseren, (de)mathematiseren of gebruiken van heuristieken is een ander onderdeel. Leerlingen leren zowel een wiskundig als een toegepast probleem analyseren. Mathematiseren is het proces waarbij een toegepast probleem wordt omgezet naar een wiskundig probleem. Via demathematiseren wordt de wiskundige oplossing terug vertaald naar de context. Bij dat proces kunnen heuristieken ingezet worden.
Natuurwetenschappen
Bij de bouwsteen natuurwetenschappen is er aandacht voor inzicht ontwikkelen in de bouw, structuur en eigenschappen van materie in de levende en niet-levende systemen.
De kennis en het inzicht in de bouw, structuur en eigenschappen van de materie op verschillende schaalniveaus (subatomaire deeltjes, atomen, ionen, moleculen, mengsels, voorwerpen …) staan hier centraal en laten toe om een beeld te vormen van de fysische wereld op verschillende schaalniveaus maar ook om toepassingen van stoffen en materialen te verklaren.
Hiervoor kunnen modellen worden gebruikt (deeltjesmodel, atoommodel, orbitaalmodel …). Wat betreft de eigenschappen van de materie gaat het over zowel fysische als chemische eigenschappen (vorm, aggregatietoestand, massa, thermische en elektrische geleidbaarheid, mogelijkheid tot interactie, isotopen, radioactiviteit, smeltpunt, brandbaarheid, corrosief vermogen ...).
Om materie te beschrijven en onderlinge relaties te begrijpen, wordt een beroep gedaan op een classificatiesysteem van stoffen.
Daarnaast is het nodig om inzicht te ontwikkelen in de verschijningsvormen van energie, de wisselwerking tussen materie onderling en tussen materie en energie, alsook de gevolgen daarvan.
Het concept energie, verschillende energievormen, energieomzettingen tussen en in systemen, beweging en verandering van beweging, inclusief het concept kracht, soorten krachten … komen hier aan bod.
Leerlingen moeten ook inzicht ontwikkelen in de basiseigenschappen van levende systemen. Hier komen de vier basiseigenschappen van levende systemen aan bod, nl. specifieke organisatievormen, homeostase, voortplanting en (biologische) evolutie met onderliggend fysische en chemische processen en mechanismen alsook het genetisch programmeren.
Technologie
Het onderdeel technologische competentie richt zich in de basisvorming op technologische geletterdheid. Het is de bedoeling om leerlingen zo breed mogelijk kennis te laten maken met technologie om ze voldoende voor te bereiden op de uitdagingen en de ontwikkelingen van deze 21e eeuw.
Voor de technologische competentie is het van belang dat leerlingen inzicht ontwikkelen in de essentie van technische systemen, het technisch proces en hun relatie tot andere domeinen (wetenschappen, wiskunde …) en de maatschappij.
Dat is namelijk nodig om technische systemen verantwoord te gebruiken, te onderhouden, te optimaliseren of te realiseren. Technische systemen vaardig en doelbewust ontwerpen, realiseren en gebruiken rekening houdend met fundamentele maatschappelijke, wetenschappelijke en technologische concepten komt ook aan bod.
Om de brede waaier van technische systemen en processen te garanderen, worden vijf ervaringsgebieden onderscheiden: constructie, transport, energie, ICT en biotechniek. Om creatief oplossingen te bedenken moeten leerlingen vaardig en onderzoekend met technologie kunnen omgaan. Zo leren ze probleemoplossend, kritisch denken en creatief zijn.
STEM
Voor deze sleutelcompetentie moeten leerlingen ook natuurwetenschappelijke, technologische en wiskundige concepten en methoden inzetten om problemen op te lossen en om objecten, systemen en hun interacties te onderzoeken en te begrijpen.
Voorzien in voldoende energie, water en voedsel voor iedereen, het voorkomen en behandelen van ziekten, het oplossen van het klimaatprobleem … kunnen worden aangepakt door een integratie van specifieke kennis en vaardigheden, zoals wiskunde, wetenschappen en technologie en typische STEM-vaardigheden zoals onderzoeken, het ontwerpen van een oplossing, het evalueren van gegevens en ontwerpoplossingen en het beargumenteren van keuzes.
Onderliggende vaardigheden zoals observeren, meten, experimenteren, modelleren, voorspellen, redeneren, berekenen, analyseren van data … zijn ook van groot belang. Het oplossen van geïntegreerde problemen draagt bij aan het verankeren van de specifieke kennis en vaardigheden uit de verschillende disciplines en aan het ervaren van de relevantie van wiskunde, wetenschappen en techniek.
Ook voor het verklaren van de fysische wereld en het oplossen van problemen in het dagelijks leven kunnen bovenvermelde vaardigheden ingezet worden.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Klimaatverandering: Leerpad
Dit leerpad laat je stap voor stap ontdekken wat de oorzaken zijn van klimaatverandering, wat de gevolgen ervan zijn en welke oplossingen mogelijk zijn.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
BA5: Digitale syllabus
Dit leermiddel is een BookWidgets die gebruikt wordt bij de opleiding BA5. De cursus bevat informatie over:
- AREI;
- grootheden en eenheden van elektriciteit;
- verschil wissel- en gelijkstroom;
- hoogspanning;
- wet van Pouillet;
- wet van Ohm;
- serie- en …
Interactieve oefening (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Animals: Dierenspelletjes in ZIM
Verschillende oefeningen in het Engels om kinderen dierennamen te leren.
- sleep de letters in de goede volgorde;
- zet het woord bij het juiste dier;
- luister naar het woord en zoek het juiste dier;
- zoek hetzelfde dier;
- enzovoort.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Rampen: Deel 1
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over de rampen. Tijdens het maken van het sorteeroefening ga je meer leren over:
- vulkaanuitbarsting,
- aardbeving,
- storm,
- aardverschuiving,
- overstroming,
- droogte,
- sneeuwstorm, …
Interactieve oefeningAndere functie -
Toerisme: Leefmilieu
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over de invloed van toerisme op het leefmilieu. Tijdens het maken van de sorteeroefeningen ga je meer leren over:
- recreatiedruk,
- milieubelasting,
- bosbranden,
- duinendecreet,
- ...
Interactieve oefeningAndere functie -
Geogebra: Wiskunde oplosser
GeoGebra ontwikkelde deze wiskunde solver die eerste- en tweedegraadsvergelijkingen stap voor stap oplost en rekenkundige uitdrukkingen vereenvoudigt. Voer je een vergelijking in, dan kan je na klikken op het plus-icoon een tweede vergelijking …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Geogebra: Wiskunde oefenen
GeoGebra ontwikkelde een online oefenmogelijkheid: GeoGebra Wiskunde oefenen.
Wiskunde oefenen is een tool om algebraïsche notaties onder de knie te krijgen. Het ondersteunt een stap-voor-stapaanpak van problemen, laat verschillende manieren …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Voorvoegsels bij eenheden
Versleep het voorvoegsel van de eenheden aan de linkerkant naar het overeenkomstige tiende machtsgetal aan de rechterkant.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Rekenen met machten: Verdiepingsoefeningen
Deze oefeningen op rekenen met machten kunnen gebruikt worden als verdieping of als extra uitdaging.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Draden, snoeren en kabels: Overzicht
Deze Bookwidget legt het verschil uit tussen soorten kabels hun toepassingen en samenstellingen. Daarnaast leren je leerlingen over:
- aderkleurcodering,
- doorsnede van de geleider,
- brandbestendigheid,
- kabels voor vaste aanleg,
- netwerkkabels,
- ...
Interactieve oefeningLeerkracht -
Flowgorithm: Leer programmeren
Deze online cursus biedt een introductie tot programmeren door middel van basisconcepten zoals algoritmes, variabelen, loops, condities en functies, zonder het gebruik van een specifieke programmeertaal. In plaats daarvan maakt het gebruik van …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Geologie: Begrippen deel 21
Deze digitale oefening helpt je meer te weten te komen over geologie. Tijdens het maken van een sleepoefening ga je meer leren over:
- bodem,
- kenmerken van de soorten horizonten,
- veengrond,
- podzol,
- brikgrond,
- eerdgrond,
- vaaggrond,
- lössbodem.
Interactieve oefeningAndere functie